Discussion:
Google ja Altavista ja Verkkokauppa
(too old to reply)
valkama
2009-06-21 21:19:59 UTC
Permalink
Kun aikaisemmin kirjoitti Googleen "verkkokauppa", sai linkin
verkkokauppa.com tietokoneliikkeen sivulle.

Jossakin vaiheessa alkuvuoden aikana tilanne muuttui sellaiseksi, että
pelkkä hakusana "verkkokauppa" ei enää tuonut hakutulokseksi
verkkokauppa.com tietokoneliikettä, vaan hakuun piti kirjoittaa
"verkkokauppa.com".

Ja aivan viime viikkoina tilanne on muuttunut sellaiseksi, että edes
hakusana "verkkokauppa.com" ei anna linkkiä verkkokauppa.com
tietokoneliikkeen sivulle vaan Google anta pitkän listan kaiken
maailman "linkedin ym." höpöhöpöä. Google ei toisin sanoen enää löydä
Verkkokauppa tietokoneliikettä, joka kuitenkin lienee suurin tai
suurimpia alallaan Suomessa.

Jos haluaa saada linkin verkkokauppa.com tietokoneliikkeen sivulle,
pitää käyttää Altavista -hakupalvelua. Se antaa ensimmäisenä
verkkokauppa-com linkin, kun kirjoittaa hakusanaksi "verkkokauppa".

Kiusaako Google Verkkokauppaa siksi, että Verkkokauppa ei mainosta
(riittävästi) Googlessa? Vai kiusaavatko jotkut ulkopuoliset
Verkkokauppaa sabotoimalla Googlen hakua epämääräisillä
harhautussivuilla? Vai onko tässä kyse vain pelkästä sattumasta tai
suosittuun osoitteeseen liittyvästä "hakukonelogiikasta"?
Sauli Kaskipelto
2009-06-21 21:36:58 UTC
Permalink
Post by valkama
Kun aikaisemmin kirjoitti Googleen "verkkokauppa", sai linkin
verkkokauppa.com tietokoneliikkeen sivulle.
Jossakin vaiheessa alkuvuoden aikana tilanne muuttui sellaiseksi, että
pelkkä hakusana "verkkokauppa" ei enää tuonut hakutulokseksi
verkkokauppa.com tietokoneliikettä, vaan hakuun piti kirjoittaa
"verkkokauppa.com".
Ja aivan viime viikkoina tilanne on muuttunut sellaiseksi, että edes
hakusana "verkkokauppa.com" ei anna linkkiä verkkokauppa.com
tietokoneliikkeen sivulle vaan Google anta pitkän listan kaiken
maailman "linkedin ym." höpöhöpöä. Google ei toisin sanoen enää löydä
Verkkokauppa tietokoneliikettä, joka kuitenkin lienee suurin tai
suurimpia alallaan Suomessa.
Oletko kokeillut kirjoittaa osoiteriville verkkokauppa.com ? Jos kerran
tiedät sen osoitteen, niin miksi sinä haet sitä hakukoneella, etkä
siirry suoraan siihen osoitteeseen? Minusta tuntuu että joillakin
ihmisillä on tainnut hämärtyä täysin osoitekentän ja URL-osoitteen
käyttötarkoitus.

-SK
Antti Seppänen
2009-06-22 05:48:17 UTC
Permalink
Post by Sauli Kaskipelto
Minusta tuntuu että joillakin
ihmisillä on tainnut hämärtyä täysin osoitekentän ja URL-osoitteen
käyttötarkoitus.
Olen huomannut aivan saman. Seurasin kerran erään lähisukulaiseni surfaamista.
Hän avasi lähes jokaisen verkkosivun kirjoittamalla juuri avatun selaimen
keskellä olevaan tekstikenttään sivun osoite. Tämä tekstikenttähän sattuu
tuoreessa Firefox-asennuksessa olemaan Googlen Firefox-räätälöidyn
aloitussivun hakukenttä (http://www.google.fi/firefox).

Toinen havainto on erään verkossakin myyntiä harjoittavan yrityksen sivujen
statiikasta. Sivuilla ei käy kävijöitä kuin 300-400 vuorokaudessa, mutta hyvin
merkittävä osa niistä, jotka löytävät sivuille hakupalveluiden kautta, ovat
käyttäneet hakusanana "yritys.fi" tai "www.yritys.fi"
--
Antti Seppänen | PGP public key:
antti (á) hervanta.com | http://www.hervanta.com/~antti
OH3HMI
Akseli Mäki
2009-06-23 14:23:00 UTC
Permalink
Post by Antti Seppänen
Olen huomannut aivan saman. Seurasin kerran erään lähisukulaiseni surfaamista.
Mummini surffaa aivan samalla tavalla, jos hänellä on osoite(URL) jonnekin
sivulle niin hän kirjoittaa sen aloitussivun(Google) hakukenttään ja
yleensä kai pääsee sinne minne halusikin. Jos ei ole niin hän kirjoittaa
sivuston nimen siihen ja todennäköisesti löytää sen sivun mitä hakikin. Ei
hän sen enempää osaa käyttää hakukonetta tai välttämättä edes kunnolla
ymmärrä mikä se hakukone on ja miten se toimii. Osittain kyllä varmaan
ymmärtää. Hän on oppinut käyttämään tietokonetta kansanopiston
alkeiskurssilla ja kokonaisuudessaan osaa kohtalaisen hyvin ikäisekseen.

En tiedä opetetaanko tuollaisilla kursseilla mitä sivun osoitteella kuuluu
tehdä mutta aika yleistä tosiaan tuo on peruskäyttäjien keskuudessa. Tuohan
johtuu pitkälti siitä että tietokoneen ja netin käyttö on nykyään suht
helppoa niin ihmisten ei tarvitse edes opetella niin pitkän kaavan mukaan
asioita. Ehkä jos nettisivut ja tietokoneet olisivat hankalampia käyttää,
ihmiset joutuisivat opettelemaan käytön 'paremmin', mutta toisaalta netin
käyttäjiä olisi varmaan vähemmän, mikä ei sinänsä minusta olisi parempi
juttu vaikka toisinkin voisi ajatella.
Sami Ketola
2009-06-22 06:00:52 UTC
Permalink
Post by Sauli Kaskipelto
Oletko kokeillut kirjoittaa osoiteriville verkkokauppa.com ? Jos kerran
tiedät sen osoitteen, niin miksi sinä haet sitä hakukoneella, etkä
siirry suoraan siihen osoitteeseen? Minusta tuntuu että joillakin
ihmisillä on tainnut hämärtyä täysin osoitekentän ja URL-osoitteen
käyttötarkoitus.
Niin. Viime vuoden? yleisin hakusana googlessa pornofiltteroinnin jälkeen
taisi olla youtube. Että se siitä osoiterivistä.

Sami
--
.signature: no such file or directory
l
2009-06-22 10:48:07 UTC
Permalink
Post by Sami Ketola
Niin. Viime vuoden? yleisin hakusana googlessa pornofiltteroinnin jälkeen
taisi olla youtube. Että se siitä osoiterivistä.
Voi johtua selainten hakukonekentästäkin. Itse laitan useinkin
hakukenttään "wikipedia aihejotaetsin" tai "youtube aihejotaetsin", ja
ideana on saada linkki suoraan haluttuun sisältöön. Google kun latautuu
niin paljon nopeammin verrattuna johonkin mainostäytteiseen sivuun josta
pitäisi sitten heidän oma hakunsa (joka parhaimmillaan ohjaa googlen
hakutulossivulle) löytää ja ladata taas uudet pari megaa mainoksia.

Ok, wikipediassa ei mainoksia taida olla enkä youtubestakaan tiedä kun
filtterit syövät suurimman osan, mutta idea varmaan selvisi.
Tapio Salonsaari
2009-06-22 12:27:17 UTC
Permalink
Post by l
Voi johtua selainten hakukonekentästäkin. Itse laitan useinkin
hakukenttään "wikipedia aihejotaetsin" tai "youtube aihejotaetsin", ja
Täältäkin ääni ko. käyttötavalle, googlen hakutuloksista löytää
pääsääntöisesti hakemansa nopeammin. Mutta samaan hengenvetoon pitää
kyllä todeta, että minäkin olen huomannut että tuo hakukoneen kautta
"hyppääminen" www.firma.fi:hin on lisääntynyt asiakaskunnassa
huomattavasti.

Parhaimmat tapaukset kirjoittavat juurikin tuohon ffoxin oletusetusivun
kenttään "reiskan autokorjaamo" (tai jopa pelkkä "autokorjaamo") ja nappaavat
ensimmäisen osuman sen suuremmin katsomatta. Sitten ihmetellään kun
Reiskan korjaamon sivuja ei löydykään.
--
Take
Osmo Saarikumpu
2009-06-23 09:05:38 UTC
Permalink
Post by l
Voi johtua selainten hakukonekentästäkin. Itse laitan useinkin
hakukenttään "wikipedia aihejotaetsin" tai "youtube aihejotaetsin", ja
ideana on saada linkki suoraan haluttuun sisältöön.
Ns. bookmarkletit/favletit sopivat hyvin tämän sorttisiin tarpeisiin.
Osoitteesta:

http://weppipakki.com/haut/scrphaut.htm

löytyy esimerkkejä niiden käytöstä. Toiset ovat sellaisenaan (esim.
Lööppi) triviaaleja. Näiden tarkoitus on lähinnä havainnollistaa
käyttömahdollisuuksia. Toisaalta toiset ovat sitten tosi kätsyjä, esim.
IMDb-haku, jota käytän mielummin kuin telkku.com -in suoraa (usein
rikkinäistä) linkkiä.

Joka tapauksessa, niitä voi helpohkosti muokata omiin tarpeisiin.
Joissakin tapauksissa prosessin voi myös automatisoida:

http://bookmarklets.com/mk.phtml

Yst. terv. Osmo
Seppo Loisa
2009-06-22 13:59:17 UTC
Permalink
Post by Sami Ketola
Niin. Viime vuoden? yleisin hakusana googlessa pornofiltteroinnin jälkeen
taisi olla youtube. Että se siitä osoiterivistä.
Googlea käytetään "oikolukuna". Jos osoitekentään yrittää
ulkomuistista kirjoittaa jonkun osoitteen eikä ole ihan varma että
oliko se .net, .org vai .com niin melkoisella todennäköisyydellä
tipahtaa johonkin haittaohjelmia ja mainoksia syytävälle
epämääräiselle sivustolle.
vesse
2009-06-23 09:29:36 UTC
Permalink
Post by Sauli Kaskipelto
Oletko kokeillut kirjoittaa osoiteriville verkkokauppa.com ? Jos kerran
tiedät sen osoitteen, niin miksi sinä haet sitä hakukoneella, etkä
siirry suoraan siihen osoitteeseen? Minusta tuntuu että joillakin
ihmisillä on tainnut hämärtyä täysin osoitekentän ja URL-osoitteen
käyttötarkoitus.
Oleellisempaa tassa oli kenties kuitenkin se ettei Google tosiaan nayta
loytavan verkkokauppa.com:in sivuja, ja eritysesti se etta kirjoittajan
mukaan se on aiemmin ne loytanyt.
Tomi Jaskari
2009-06-23 13:59:30 UTC
Permalink
Post by vesse
Post by Sauli Kaskipelto
Oletko kokeillut kirjoittaa osoiteriville verkkokauppa.com ? Jos kerran
tiedät sen osoitteen, niin miksi sinä haet sitä hakukoneella, etkä
siirry suoraan siihen osoitteeseen? Minusta tuntuu että joillakin
ihmisillä on tainnut hämärtyä täysin osoitekentän ja URL-osoitteen
käyttötarkoitus.
Oleellisempaa tassa oli kenties kuitenkin se ettei Google tosiaan nayta
loytavan verkkokauppa.com:in sivuja, ja eritysesti se etta kirjoittajan
mukaan se on aiemmin ne loytanyt.
Itse ovat soppansa keittäneet valitsemalla nimen Verkkokauppa. Kyllä
itselläni ainakin linkki paikalliseen yritykseen jossain Ruoholahdessa
löytyy ei nyt ensimmäisenä, mutta ensimmäiseltä sivulta Googlen
hakutuloksessa sanalle 'verkkokauppa' - lähdenpä kalaan :)

Taustalla käy armoton kuhina kun kaikki kilvan yrittävät päästä Googlen
hakutuloksissa ykköspallille.
--
Käytössä Operan vallankumouksellinen
meili-, keskustelu- ja selainohjelmisto:
http://www.kolumbus.fi/tomijaskari
Tomi Jaskari
2009-06-23 14:11:50 UTC
Permalink
Post by Tomi Jaskari
löytyy ei nyt ensimmäisenä, mutta ensimmäiseltä sivulta Googlen
hakutuloksessa sanalle 'verkkokauppa' - lähdenpä kalaan :)
Täsmällisempi haku tuottikin yllättävän positiivisen hakutuloksen, jota en
täysin ollut varautunut vastaanottamaan :D

http://www.kauppakeskusruoholahti.fi/firma_vkcom.html

Googlen omassa selaimessa hakukenttä ja osoitekenttä on yhdistetty ja se
lisää käytön helppoutta huomattavasti. Odotan, että muut selaimet
seuraavat perässä. Kaksi ruutua on tässä tapauksessa huonompi kuin yksi.

Tarvitseeko kuljettajan tietää ajaako hän dieselillä, biodieselillä vain
bentsiinillä? Niin no, tankatessa ehkä vahinkojen välttämiseksi, mutta
eikö tankkaamisenkin voi ulkoistaa asiantuntijoille?
--
Käytössä Operan vallankumouksellinen
meili-, keskustelu- ja selainohjelmisto:
http://www.kolumbus.fi/tomijaskari
Akseli Mäki
2009-06-25 15:54:11 UTC
Permalink
Post by Tomi Jaskari
Googlen omassa selaimessa hakukenttä ja osoitekenttä on yhdistetty ja se
lisää käytön helppoutta huomattavasti. Odotan, että muut selaimet
seuraavat perässä. Kaksi ruutua on tässä tapauksessa huonompi kuin yksi.
Samantapainen ominaisuus on monissa selaimissa. Esim. Operassa voi tehdä
google-haun osoitekentässä lyömällä eteen "g " eli vaikka "g
verkkokauppa.com". Firefox tekee osoitekentän mukaan google-haun jos
osoitekenttään syöttää jonkun muun kuin osoitteen.
Akseli Mäki
2009-06-23 14:22:31 UTC
Permalink
Post by vesse
Oleellisempaa tassa oli kenties kuitenkin se ettei Google tosiaan nayta
loytavan verkkokauppa.com:in sivuja, ja eritysesti se etta kirjoittajan
mukaan se on aiemmin ne loytanyt.
Tällä hetkellä tuolla haulla tulee mainoslinkki jonka otsikkona on
'verkkokauppa.com' ja se johtaa negahuuto.fi sivulle. Luulisi että
'verkkokauppa.com' on erään yrityksen käyttöön varattu nimi jota ei toinen
rehellinen yrittäjä saisi käyttää omassa liiketoiminnassaan ilman lupaa.

Tosiaan varsinaista sivua ei näytä oikein millään saavan esiin, voikohan
Google sivuuttaa hakutermin ".com" liian yleisenä. Edes lainausmerkkien
sisään kirjoitettuna "verkkokauppa.com" ei tuo kohdetta hakutuloksiin.
Jukka K. Korpela
2009-06-23 16:48:09 UTC
Permalink
Post by Akseli Mäki
Tällä hetkellä tuolla haulla tulee mainoslinkki jonka otsikkona on
'verkkokauppa.com' ja se johtaa negahuuto.fi sivulle.
Google on varsin muuntelevainen. Minä saan haulla verkkokauppa.com
ensimmäiseksi osumaksi Wikipedian sivun Verkkokauppa.com-yrityksestä enkä
mitään mainoslinkkiä.
Post by Akseli Mäki
Luulisi että
'verkkokauppa.com' on erään yrityksen käyttöön varattu nimi jota ei
toinen rehellinen yrittäjä saisi käyttää omassa liiketoiminnassaan
ilman lupaa.
Ei tarvitse luulla. Se on sekä toiminimi että rekisteröity tavaramerkki ja
siten suojattu Suomen lain mukaan. Tulkinnat saattavat kyllä vaihdella.
Esimerkiksi huijauksesta, jossa kilpailijan _toiminimeä_ käytetään
harhaanjohtavana, Googlelle "syötettynä" avainsanana, ei kuulemma voinut
haastaa oikeuteen mutta _rekisteröity tavaramerkki_ oli eri juttu.
Post by Akseli Mäki
Tosiaan varsinaista sivua ei näytä oikein millään saavan esiin,
voikohan Google sivuuttaa hakutermin ".com" liian yleisenä.
Tuskinpa, koska verkkokauppa.com tuottaa merkittävästi suppeamman (joskin
ison) määrän sivuja kuin pelkkä verkkokauppa ja nimenomaan sellaisia, missä
esiintyy myös merkkijono com.

Verkkokauppa.com käyttää kehyksiä. Tämä ei ole vuosiin ollut este
hakukoneille, mutta tuskin se hakukonesijoitusta parantaa. Lisäksi
verkkokauppa.com näyttää käyttävän kehyksiä jotenkin kierosti. They may have
outsmarted themselves...
--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/
EsaL
2009-07-19 10:01:28 UTC
Permalink
Post by valkama
Kun aikaisemmin kirjoitti Googleen "verkkokauppa", sai linkin
verkkokauppa.com tietokoneliikkeen sivulle.
Jossakin vaiheessa alkuvuoden aikana tilanne muuttui sellaiseksi, että
pelkkä hakusana "verkkokauppa" ei enää tuonut hakutulokseksi
verkkokauppa.com tietokoneliikettä, vaan hakuun piti kirjoittaa
"verkkokauppa.com".
Ja aivan viime viikkoina tilanne on muuttunut sellaiseksi, että edes
hakusana "verkkokauppa.com" ei anna linkkiä verkkokauppa.com
tietokoneliikkeen sivulle vaan Google anta pitkän listan kaiken
maailman "linkedin ym." höpöhöpöä. Google ei toisin sanoen enää löydä
Verkkokauppa tietokoneliikettä, joka kuitenkin lienee suurin tai
suurimpia alallaan Suomessa.
Jos haluaa saada linkin verkkokauppa.com tietokoneliikkeen sivulle,
pitää käyttää Altavista -hakupalvelua. Se antaa ensimmäisenä
verkkokauppa-com linkin, kun kirjoittaa hakusanaksi "verkkokauppa".
Kiusaako Google Verkkokauppaa siksi, että Verkkokauppa ei mainosta
(riittävästi) Googlessa? Vai kiusaavatko jotkut ulkopuoliset
Verkkokauppaa sabotoimalla Googlen hakua epämääräisillä
harhautussivuilla? Vai onko tässä kyse vain pelkästä sattumasta tai
suosittuun osoitteeseen liittyvästä "hakukonelogiikasta"?
Vanhahko viesti, mutta vastaan lukematta viestiketjua...

Kokeilin... Pelkkä "verkokauppa" toi tosiaan liudan verkkokauppoja,
Verkkokauppa.com ei ollut ensimmäisten joukossa.

Haku "verkkokauppa.com" toi verkkokauppa.comin ensimmäisenä osumana.

Google-mainokset on oma juttunsa, ja ne eivät kai vaikuta hakumottorin
toimintaan. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että verkkokauppa.com on
huonosti hakuoptimoitu.

Mutta huviksesiko testailet, vai miksi ihmeessä käytät hakukonetta
löytämään osoitteen, jonka jo tiedät?

Verkkokaupoista... Hairstore on napannut itselleen
verkkokauppa.fi-domainin... Onkohan elektroniikkaa myyvä
-.com.-päätteinen edes yrittänyt ostaa sitä.. Ja jos on, kuinkahan
suuren hintalapun Hairstore on sille laittanut. Sattuhan näitä. US
presidentin virka-asunnossakin aikanaan huomattiin, miten käy, kun ei
varmuuden vuoksi ota itselleen kaikkia. vuosia whitehouse.com oli
pornosivusto. (ja nyt asunnonvälityspalvelu)
Sami Ketola
2009-07-19 14:21:16 UTC
Permalink
Post by EsaL
Kokeilin... Pelkkä "verkokauppa" toi tosiaan liudan verkkokauppoja,
Verkkokauppa.com ei ollut ensimmäisten joukossa.
Verkkokauppa.com:n linkedin profiili näyttää tulevan ensimmäisenä
linkkinä kun hakee google.com:n avulla hakusanalla 'verkkokauppa'

google.fi antaa näemmä ihan erilaisia vastauksia.

Sami
Post by EsaL
Verkkokaupoista... Hairstore on napannut itselleen
verkkokauppa.fi-domainin... Onkohan elektroniikkaa myyvä
-.com.-päätteinen edes yrittänyt ostaa sitä..
Arctecho yritti saada toki sitä myös itselleen. Jo ennen verkkotunnusten
hakua vapauttanutta lakimuutosta. Hairstore vaan onnistui saamaan sen
itselleen ensin silloin kun haku vapautui.

Sami
--
.signature: no such file or directory
Loading...